Het cultureel zelfportret, basis van cultuur op schoolHet cultureel zelfportret, het klinkt alvast mooi, en het is ook mooi! Een cultureel zelfportret is een portfolio dat elk kind (en eigenlijk ook elke volwassene) zou moeten hebben. Het is een beeld van het verleden, het heden en de toekomst van culturele activiteiten en interesses van de leerling. Telkens wanneer er kunst en cultuur op school wordt aangeboden, is dit zelfportret de basis van de activiteiten. Wanneer je je als onderwijsinstelling afvraagt wat je zoal kan bieden, dan kijk je naar het zelfportret van je leerlingen. Het antwoord ligt daarin! Een degelijk cultureel zelfportret opstellenHoe begin je met je leerlingen aan een dergelijk zelfportret? De start is een document, een visuele voorstelling, digitaal of op papier, waarin een aantal vragen worden beantwoord: wat zijn de vroegste herinneringen aan kunst voor het kind, wat hebben je leerlingen zoal gedaan in het verleden dat met kunst en cultuur te maken heeft, wat doen ze nu en wat willen in de toekomst nog graag doen? Wat is hun top 10 als het gaan om kunst en cultuur en hebben ze zelf al iets kunstzinnigs gemaakt? Bij het opmaken van het zelfportret krijgen ze voorbeelden, zodat het voor hen makkelijker wordt. Al deze informatie wordt in beeld gebracht op hun eigen persoonlijke manier. Dit wordt de basis voor hun verdere culturele ontwikkeling. Het cultureel zelfportret als levend documentEens de basis gelegd is voor het cultureel zelfportret, houdt het niet op. Integendeel. Telkens wanneer er door de leerling aan cultuur en kunst gedaan wordt, wordt dit bijgevoegd aan het cultureel zelfportret. Zo kunnen dans workshops, workshops toneel, zang of muziek in het portfolio opgenomen worden. Ook vaardigheden zoals werken met een 3D-pen, het maken van etsen of augmented reality kunnen in het cultureel zelfportret opgenomen worden. Met dergelijke workshops leren ze iets aan dat hen kan helpen kunst en cultuur zelf te maken. Het zelfportret is een document dat hen laat nadenken over hun kunstbeleving, ze sturen bij en evalueren wat ze aan kunst en cultuur doen. Het worden zelfbewuste mensen die niet zomaar alles slikken wat ze aan kunst en cultuur aangeboden krijgen. |
https://grotebroer.com |